Underbart kladdig fudgekaka

Idag är det faktiskt fredag! O eftersom jag kände mig lite sjukling o David var akut chokladsugen så hade jag ju inget annat val än o baka lite granna... Fudgekaka blev det o den glasyren var inget o leka med... Magen fick ju knappast mindre ont, men det var det värt!

Jag gjorde bara en halv sats, vi skulle ändå inte orka äta en hel långpanna! O även om dom går jättebra o frysa in så kommer det bara vara onödig frestelse o ha dom i frysen ;-)
Dekorerade dom med små blommor av sugarpaste (min egen hemgjorda ^^) som jag gjort med hjälp av min nya siliconblomform som jag skrev om nyss =)




FUDGEKAKA

Botten:
300 g smör
4.5 dl socker
3 ägg
1.5 dl kakao
6 tsk vaniljsocker
1.5 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl

Glasyr:
3 dl grädde
3 dl socker
3 msk sirap
150 g ljus choklad
150 g smör

Smält smöret i en kastrull o rör sedan ner socker o ägg, sist övriga ingredienser. Bred ut smeten i en långpanna täckt med bakplåtspapper o grädda mitt i ugnen ca 20 min, 200 grader. Ta ut kakan o vänd upp o ner på den o ta bort bakplåtspappret så den får svalna. Vänd upp den tex på sitt uppläggningsfat eller på ett bakplåtspapper...

Glasyr
Koka allt, utom smöret, i ca 20 min tills det tjocknat. Blanda sedan i smöret o bred ut över den svalnade kakan. Låt det stelna lite o skär sedan i rutor. Gott ihop med grädde elelr glass!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0