Hemgjord Chokladtryffel

Jag gjorde tryffel till min man när vi firade bröllopsdag -han är ju en riktig chokladälskare så en riktigt mörk chokladtryffel med smak av whiskey tänkte jag skulle bli uppskattat =)

Vi ska mumsa i oss den ikväll, när barnen somnat :)

 

 

 

 

för att få kolasmak så använde jag mig av kolaessens

 

Chokladtryffel

ca 20 st

 

1 dl grädde

250 g mörk choklad

0.5 dl florsocker

 

smaksättning

1 msk whiskey elr konjak

eller

2 tsk vaniljsocker

 

kakaopulver/florsocker -att rulla i

 

---

 

Koka upp grädden i en kastrull.

Bryt sönder chokladen o lägg ner den i grädden.

Rör om tills chokladen smält o ta kastrullen från värmen.

Blanda ner florsocker o smaksättning.

Häll upp blandningen i en skål o ställ i kylskåpet i ca 2-3 timmar tills det stelnat så pass att det går att rulla kulor av den.

 

Rulla kulor av ca 1 msk "smet" o rulla sedan i kakao elr florsocker.

Förvaras i burk med lock och svalt!

 

Inslagna i cellofan -dålig bild men "i verkligheten" blev det riktigt fint :)


Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakesfluffan

Ser riktigt mumsigt ut

2010-08-12 @ 22:08:23
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Erika - Bakglädje

Åh, det där såg riktigt gott ut.

2010-08-12 @ 23:34:34
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0