Mandelkubb -från kakkalaset!


MANDELKUBB ca 20 st



7 bittermandlar
100 g smör
1½ dl socker
1 ägg
2 dl filmjölk
5½ dl vetemjöl
2 tsk hjorthornssalt

GARNERING:
2 dl pärlsocker
ev 50 g mandelspån


Sätt ugnen på 225ºC. Riv bittermandeln fint. Vispa mjukt smör och socker vitt och poröst. Tillsätt ägg, filmjölk, bittermandel, hjorthornssalt och mjöl. Forma smeten till en rulle och skär den i bitar. Tillsätt lite mera mjöl om degen känns kladdig. Forma dem till fyrkantiga bullar. Lägg dem på bakpappersklädda plåtar. Strö på pärlsocker och  ev. mandel. Grädda i 10-15 minuter.

 

-----

 

Jag är lite dålig med uppdateringen nu, har precis flyttat o kommit i ordning i nya lägenheten! Men det dröjjer inte länge till så ska det bli mer aktivt här -har minst två tårtor på G nämlih´gen ;-)


Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Åh, jag har alltid velat baka mandelkubb, det är ju så gott. Hoppas det blir av i sommar. :-)

Kram Erika

2010-07-02 @ 12:30:14
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Linda

mandelkubbar är verkligen gott, skulle bakat de till dopet imorgon, men det blev så mycket annat bakat ändå, får bli till min födelsedag i slutet av juli istället

2010-07-02 @ 20:12:41
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Kajsa

Hej!

Jag har nominerat dig och din blogg till Beautiful Blog Award ! Se min blogg granslosatartor.blogspot.com .

Kram Kajsa

2010-07-13 @ 14:15:40
URL: http://granslosatartor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0