Vit chokladmoussetårta

Gjorde den här tårtan på nyårsafton 2009/2010 o den var riktigt god! Fick verkligen skärpa mig för att inte slicka i mig chokladmoussen innan det hade stelnat, hehe...

Botten:
400 g mandelmassa
1 1 st apelsin
4 4 st ägg
4 4 msk kakao
smör till formen

Mousse:
300 g vit blockchoklad
4 4 st äggulor
6 6 dl vispgrädde

Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan på den grova sidan av ett rivjärn. Riv av skalet på apelsinen på den fina sidan av rivjärnet o blanda ihop mandelmassan.

Tillsätt äggen och sist kakaon. Smörj en form med löstagbar botten och häll i smeten. Bred ut smeten ordentligt i kanterna o grädda kakan i cirka 20 minuter. Ta ut den och låt svalna i formen.

Gör moussen under tiden genom att smälta chokladen i ett vattenbad. Rör om tills den är slät och fin. Låt chokladmassan svalna något och häll den i en bunke.

Tillsätt sedan äggulorna i bunken, en i taget under omrörning. Vispa grädden och rör även ner den i den smälta chokladen. Häll chokladsmeten över mandelmassebotten och frys några timmar.

 

 

Jag garnerade med mandelmassekulor som jag doppat i choklad o en liten ros/blomma som också är gjord i mandelmassa... =) Rev även vit choklad över...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0