Spenatsoppa med ägghack...!

Gjorde en superduper jättegod spenatsoppa till lunch idag. Receptet är ur min lilla receptbok "manna" som Carola Magnusson skrivit =)

Har inte hunnit lägga in bild ännu, men sålänge kommer receptet.

Supergod spenatsoppa med ägghack
4 port

1 kg spenat
8 dl mjölk
1 dl vatten
1 dl vetemjöl
100 g smör
0.5 tsk dijonsenap
1 krm cayennepeppar
1 tsk vinäger
1 tsk socker
2 tsk vitpeppar
salt -tills man är nöjd med smaken

Jag använde mig av fryst, färdighackad spenat. Om man använder hel elr färsk ska man hacka den först, steka i smör o sen skölja av i kallt vatten innan man mixar ner det i soppan. Jga som hade färdighackad, tinade den bara o rörde ner mot slutet =)

Smält smöret o rör ner mjölet.
Späd ut med mjölk o vatten o koka upp.
Ha i kryddorna (vänta med saltet) o koka under omrörning i ett par minuter så mjölsmaken försvinner.
Ha i spenaten o smaka av med salt.

Ägghack
Ta 4 kokta ägg o ca 15 cm purjolök o hacka det. Lägg i en skål o strö sedan detta över sin portion soppa.
En liten brödbit är ju också alltid gott till soppa. Mina brödsticks jag gjorde igår passade väldigt bra :D



uppdatering

här kommer bilden :)


Kommentarer
Postat av: Tirja

Hur mycket mjöl ska det vara i? :)

2010-09-29 @ 18:47:47
URL: http://xredxangelx.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0