Ambrosiatårta

Jag har nog aldrig ätit hemgjord ambrosia. Är inte det en sån man alltid köper annars? Är en riktigt mormorfika tycker jag, sån där som man får hemma hos mormor o morfar liksom =)
Man kände smörsmaken jättetydligt o det tycker jag är SÅÅ gott!


-mina bilder blir alltid så mörka o tråkiga,
men det beror på att jag nästan alltid bakar på kvällen o då är det ju mörkare, hehe-





150 g smör
2 ägg
1.5 dl socker
1.5 dl vetemjöl
0.5 tsk bakpulver

Garnering
3 dl florsocker
2-3 msk apelsin eller citronsaft (funkar med vatten också)
En ask syltade apelsinskal (eller 4 msk)

Smörj o bröa en låg form med ca 25 cm i diameter.
Sätt ugnen på 150 grader.
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa under tiden ägg o socker pösigt.
Rör ner mjöl, bakpulver o smöret i äggsmeten.
Häll smeten i formen o grädda i nedre delen av ugnen ca 25 min.

Låt kakan svalna lite innan den stjälps upp och låt den kallna ytterligare (så inte glasyren smälter).
Gör glasyren genom att blanda forsocker med vätskan.
Bred ut glasyren på kakan o sprid ut de syltade apelsinskalen.

MUMS!

Kommentarer
Postat av: Malin

Nee jag träna aldrig Svea heller, hon hatade också att ligga på mage så jag struntade i det.. Och hon kan allt hålla upp huvudet nu :P

Men det är som du säger, om någon generation så ska man kanske inte alls träna nackarna, utan att dom ska utveckla muskler i sin egen takt.

Nu gillar Olle iofs att gilla på mage, men han ligger ju bara haha, ingen träning här inte :)



Jaa jag älskar den också!! Älskar även alla villervalla kläder, men tycker det är lite dyrt (!!) när han växer så jäkla snabbt. Men det kanske är jag som är snål haha

2011-11-21 @ 11:06:41
URL: http://siljeholm.blogg.se/
Postat av: Amy's piece of cake

Smarrigt det ser ut! :)

2011-11-25 @ 12:43:44
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0