Saffranskokta päron

Min pappa har fyllt år och då gjorde jag saffranskokta päron till honom. Jag använde mig av ett recept ur min favoritbok Söta Saker som jag fick av min bror förra julen =) Den har jag nog använt mer än någon annan receptbok. Den har så många goda, roliga, enkla recept och jag har inte blivit besviken en enda gång! Ni måste köpa den!!

Saffranskokta päron
10-15 små päron
1 liter vatten
0.5 g saffran
4 dl socker
1 krm natruimbensoat (finns i kryddhyllan i mataffärn)

---

Skala päronen, men lämna kvar stjälken
Koka upp vattnet med socker o safran.
Låt det koka tills sockret löst sig.
Lägg i päronen o låt dom sjuda i lagen i ca 30 min.
Plocka försiktigt upp dom, ett och ett, och lägg ner dom i en glasburk.
Rör ut natriumbensoatet i lagen och häll den sedan över päronen så de täcks.
Sätt på locket.

Man behöver såklart inte ha i natriumbensoat, men då håller sig inte päronen lika länge...



Här ligger dom och gottar sig i vatten, socker & saffran



Allt blir snyggt när man lägger det i en glasburk =)



Jag skulle ta kort på ett par päron för att visa vad härligt gula dom blev. Istället ser det ut som att jag tagit kort på ett par jättegula ballar xD Men man ser ju hur gula dom är iaf...

Kommentarer
Postat av: Amy's piece of cake

Ser riktigt läckra ut och vilken härlig färg!

2011-11-29 @ 16:45:11
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0