Chokladbullar

Det här receptet hittade jag på bloggen Bli Min Jäst och med några små ändringar i receptet blev det riktigt goda bullar!!




Chokladbullar

ca 2 plåtar

 

150 g smör

5 dl mjölk

50 g jäst

½ tsk salt

1½ dl strösocker

2 msk kardemumma

13 dl vetemjöl

 

 

Fyllning:

150 g rumsvarmt smör

1 dl florsocker

1 msk kakao

150 g mörk choklad

150 g ljus choklad

 

 

 

Smält smöret i en kastrull och häll därefter i mjölken. Värm till fingervarmt (37 grader)

Smula ner jästen i en stor bunke och häll på spadet.

Rör tills jästen löst sig.

Blanda ner salt, socker, kardemumma och vetemjölet -spara ca 1 dl mjöl till utbakningen!

Låt degen jäsa övertäckt  i ca 40 minuter -men ju längre desto bättre.

 

Fyllningen:

Blanda ihop rumsvarmt smör, florsocker och kakao till en jämn kräm.

 

Ställ ut bullformar på två bakplåtar.

 

När degen har jäst färdigt, ta upp den på mjölat bakbord och knåda.

Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en rektangulär platta.

Bred på fyllningen och strö över hackad choklad. (Jag använde odense chokladknappar)

 

Rulla ihop från långsidan och skär rullarna i 1-1½ cm breda skivor.

Lägg dem i formarna.

 

Sätt ugnen på 250 grader.

Låt bullarna jäsa i ca 30 minuter.

Pensla dem därefter med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

 

Grädda bullarna mitt i ugnen ca 8-10 minuter.


Kommentarer
Postat av: mamma

Vilka härliga bullar,smakar verkligen choklad;) o funkar jättegott ihop med bullesmaken,mmm:D

2011-10-22 @ 14:04:37
Postat av: Malin

yes :) Tack för tipset på bullarna förresten! Ser farligt goda ut, blir nog ett försök i helgen!!



Och du, jag tänkte fråga dig om du har tid och lust o göra en doptårta i januari? Vi har inte satt ett datum än, men är ute i god tid!

2011-11-11 @ 19:11:24
URL: http://siljeholm.blogg.se/
Postat av: Pernilla -Bli min jäst

Vad kul att du har provat mina bullar :) tack för länkningen!

2012-01-18 @ 10:27:53
URL: http://bliminjast.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0