Min Midsommartårta :) + limemousserecept!

Midsommartårtan gjorde jag ganska enkel, för dels hade jag ju fullt upp med baket av alla andra kakor + att jag gjorde kärlekstårtan till samma dag. Men vad är mer midsommar än en gräddtårta med jordgubbar??! :)


Tårtan, som bestod av ljusa bottnar, hade jag fyllt med jordgubbsmousse o limemousse o sedan spritsat grädde runt om. Överst ligger färska jordgubbar.

Limemousse
Lagom med fyllning till ett lager

2 dl vispgräde
1 dl creme fraiche
1 dl naturell yoghurt
3/4 dl socker
1 tsk rivet limeskal
0.5 dl pressad limesaft av ca 2 limefrukter
3-4 gelatinblad (eller 2.5 tsk gelatinpulver + 2.5 msk vatten)

Vispa grädden lätt i en bunke.
Vispa i en annan bunke creme fraiche, yoghurt och socker på låg hastighet med elvisp tills allt socker löst sig.

Pressa saften ur limen o riv så mycket skal som behövs.

med gelatinblad:
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten 5 min. Ta upp dem och smält dem i limesaften + limeskal i en kastrull.
Rör snabbt ner det i yoghurtblandningen och vänd sedan ner grädden.

med gelatinpulver:
Blanda gelatinpulvret med 2.5 msk vatten o låt pulvret svälla i ett par minuter.
Det blir nu en "klump", lägg klumpen i en kastrull tillsammans med limesaft- och skal o rör tills det löst sig helt.
Rör snabbt ner det i yoghurtblandningen o rör sist ner grädden


Ställ i kylskåp 30-60 min så det hinner stabilisera sig lite innan du fyller tårtan.



Tårtan i genomskärning
jordgubbsmousse överst
limemousse underst

Kommentarer
Postat av: Anonym

Mums! Det är klart att det ska vara jordgubbar till midsommar. Det blev det för mig med. Och limemousse är inte fel. :-)

2010-06-28 @ 17:31:35
Postat av: ~ ♥ ~ Kristin ~ ♥ ~

åhhh va gott!!!! :q

2010-06-30 @ 14:50:47
URL: http://vackrasol.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0