Lika delar tårtbotten

I nästan alla bakbloggar jag läst i rekommeneras receptet på tårtbotten en ligt principen "lika delar", vilket betydet att man har lika mkt ägg, socker o mjöl volymmässigt. Jag var ju tvungen o testa ;-)
Just dessa instruktioner hittae jag hos Baka liten kaka: http://bakalitenkaka-tove.blogspot.com/

Själv tycker jag att det här här receptet är bra eftersom det är lätt att komma ihåg, däremot sjunker alltid min botten ihop på sidorna, så överst blir liksom insjuknet :/ Så blir det inte av andra recept...

Instruktioner:

Till en form på 18 cm i diameter behövs 2 stora ägg
Till en form på 20 cm i diameter behövs 3 stora ägg
Till en form på 24 cm i diameter behövs 4-5 stora ägg
Till en form på 26 cm i diameter behövs 5-6 stora ägg

Ta fram 3 lika stora glas. Knäck äggen i ett glas. Mät sedan upp lika mycket socker i det andra glaset, och i det tredje mäter du upp lika mycket mjöl. Vill man ha chokladbotten byter man ut 1/4 av mjölet mot kakao.

 

Blanda även ner bakpulver i mjölglaset:

1 tsk till 2-3 ägg

1,5 tsk till 4-5 ägg

2 tsk till 6 ägg.

 

 

ägg, socker, mjöl/bakpulver

 

Sätt ugnen på 175 grader o vispa ägg och socker tills det är riktigt vitt och pösigt. Sen blandar man ner mjölblandningen lite i taget. Häll smeten i smord och bröad form och grädda neerst i ugnen.

 

Tid:

20 minuter för 2 ägg

25-30 minuter för 3-4 ägg

35-40 minuter för 5-6 ägg.

 

Öppna INTE ungsluckan under de första 20 minuterna för då kan botten sjunka ihop.

Låt botten stå och svalna i ca 15 min i sin form innan du stjälper upp den på sockrat bakplåtspapper.


Tips: Bäst blir det om alla ingredienser har samma temperatur, så ta fram äggen ett tag innan så dom hinner bli rumsvarma =)



min tårtbotten gjord på 5 ägg =)

Delad o med papper mellan bottnarna -färdig att frysas!


Kommentarer
Postat av: Marie

Jag tror jag ska bli kär i dig haha =)

2010-05-31 @ 10:13:58
URL: http://bitaravoss.blogg.se/
Postat av: Lotte

hahaha,aaaaw ;D

2010-05-31 @ 10:53:14
URL: http://bullemamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0