Blomtårta till mamma

Jag har fortfarande inte hittat min kamerasladd, så bilder på tårtans utseende/dekorationer får vänta ett tag till xD Däremot fick jag idag lånat med mig mamma kamera hem, så jag kunde föra över bildera jag tog på tårtan i genomskärning. Glömde ju så klart min egna kamera, men det var ju tur då eftersom sladden är väck xD

Jag bakade i min fancy fill form för första gången och det blev ju ett superresultat!! Formen har jag köpt på Kakburken.





Man ser lite hur blommorna på tårtan ser ut af ;-) Det här är en chokladkaka, inte tårtbotten och den var fantastiskt god! Den är fylld med kokosmousse och spacklad med nougatfluff. Täckt med vit marsipan o även dekorerad med marsipan =)

Och här kommer receptet på chokladkakan!!!!

Chokladkaka

200 g smör
3 3 dl ljust muscovadosocker
1 1 dl ljus sirap
4 4 ägg
3 3 dl mjölk
5 5 dl mjöl
1.5 1.5 dl kakao
3 3 tsk bakpulver
1 1 tsk vaniljsocker
1 1 tsk malen ingefära
en nypa salt
200 200 g mörk choklad


1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa rumsvarmt smör, socker och sirap krämigt med elvisp.

3. Separera äggen och rör ner gulorna i smörkrämen (spara vitorna!!).

4. Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker, ingefära och salt i en bunke.

5. Vänd försiktigt ner mjölken och mjölblandningen i äggsmeten för hand.

6. Smält chokladen i en skål över en kastrull med kokhett vatten och vänd försiktigt ner den i smeten.

7. Vispa vitorna till ett skum och vänd ner dem i smeten.

8. Fördela smeten i smörad o bröad kakform.

9. Baka i mitten av ugnen, cirka 15 minuter.


Kommentarer
Postat av: Pernie

Oj vilken fin tårta, så himla snygg i genomskärningen!

Ser verkligen jättegod ut :)

2010-11-22 @ 11:19:08
URL: http://bliminjast.blogg.se/
Postat av: annah

Svar: Japp, det ska jag :D Nya numret kommer ut 6 december tror jag han sa, och det är där jag ska vara med :) Lovar att ta en tidning till dig :D

2010-11-22 @ 18:28:26
URL: http://[email protected]
Postat av: Erika - Bakglädje

Vilket kul möster i kakan. :-)

2010-11-22 @ 20:31:38
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Kryddiga Johan

Vilka fina bilder du tar av dina vackra bakverk!

vad duktig du är!



keep up nthe good work!



Johan

2010-11-23 @ 10:53:19
URL: http://kryddjohan.se
Postat av: Joanna

Vilken fin tårta du gjort.

Kan förstå att din mamma måste blivit jätteglad!

Det låter fantastiskt gott med kokos o nougat.

Det vill jag prova!!

2010-11-24 @ 13:38:40
URL: http://mookiethemonkey.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0