Chokladcupcakes med rödbetor!

I boken "Cupcakes" som jag vann fanns ett recept på cupcakes med rödbetor! O eftersom jag passande nog hade en liten påse med rödbetor i kylen så lät jag barnen vara med o baka lite!

Dom fick hjälpa till att hälla, vispa o röra o när muffinsen var klara rörde jag ihop en phiadelphiafrosting o färgade i olika färger o tog fram en massa olika strössel o sen släppte jag lös barnen xD Resultatet blev jättefint! Första gången dom dekorerar muffins.


phiadelphiaglasyr + glitterglasyr.
Glasyren har jag färgat med pastafärg. Karamellfärg går också bra, men då får man vara försiktig med mängden så glasyren inte blir för rinnig.


Olika strössel och dekorationer i kristyr.


Och så här fina blev dom...! Dom hitersta har Freja gjort o dom längst bort har Julia gjort -är dom inte duktiga!?! Dom är 1.5 år o 3.5 år... :)

Chokladcupcakes med rödbetor
ca 12 normalstora cupcakes

4 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakplver
1 tsk vaniljsocker
2 dl solrosolja (jag hade raps -gick bra det med)
3 dl strösocker
2 ägg
4 dl finrivna rödbetor (förkokade)
skal av 1 citron

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver o vaniljsocker i en bunke. I en annan bunke vispar man ihop olja, socker o ägg. Vispa ca 5 min med elvisp. Rör ner de rivna rödbetorna och citronskalet o rör sist ner de torra ingredienserna.

Klicka ut smeten i muffinsformar, helst i en muffinsform.
Grädda mitt i ugnen ca 20-25 min. Låt dom svalna o sen -dekorera!

(i originalreceptet ska dessa cupcakes dekoreras med 50 g mjölkchoklad och 50 g mörk choklad som smälts var för sig o sedan ringlas över muffinsen. Men eftersom barnen skulle få det lite roligare gjorde jag istället frosting o anvnde strössel)


Phiadelphiaglasyr

200 g phiadelphia
1 msk mjukt smör
6 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk citronsaft
(färg)

Vispa ihop phiadelphia o smör. Tillsätt sedan övriga ingredienser o vispa smidigt.
Färga ev. med pastafärg/karamellfärg.

Om man vill kuna spritsa glasyren o vill att den ska hålla formen får man tillsätta mer florsocker, ca 3-4 dl. Prova dig fram med en deciliter i taget :)

---

Det var faktiskt riktigt gott! Jag är inte jätteförtjust i rödbetor, men det var en alldeles lagom smak av rödbeta o stark chokladsmak. Fast detta var väl kanske inte det bästa jag smakat, men det var absolut gott -testa!
Om man gör som receptet o toppar med choklad istället för frosting så blir dom nog ännu godare tror jag :D

Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Vilka härligt färglada cupcakes, ser mycket mumsigt ut :-), dom är riktigt duktiga dina barn

2010-10-10 @ 21:13:01
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Johanna

Jätteduktiga. =) Ser riktigt gott ut.

2010-10-10 @ 21:39:55
URL: http://cakelicious.blogg.se/
Postat av: Anna

Halllå där! Har frågestund på bloggen, du frågar och jag svarar. let's go go go :)

2010-10-10 @ 21:59:03
URL: http://annnadahlbom.blogg.se/
Postat av: Emma

guud vad gott det ser ut!! :D

2010-10-10 @ 22:18:48
URL: http://emmasol.blogg.se/
Postat av: mamma

Vilka duktiga barnbarn vi har:D Spännande smak tror jag!!

2010-10-10 @ 23:16:21
Postat av: Erika - Bakglädje

Vilka duktiga små hjälpredor du har haft i köpet. Vad fina de blev. Låter gott med rödbetor i, brukar bli saftigt med rotfrukter i mjuka kakor.

2010-10-11 @ 19:20:40
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0