Två sorters brödsticks av torrjäst

Julia ville baka bröd o jag hade ju faktiskt ett paket torrjäst i skafferiet. Funderade på vad jag skulle baka, men så såg jag ett recept på baksidan jästen -olivspett! Det var ett recept på en deg som skulle fyllas med tapenade, men eftersom jag inte hade tapendade så tog jag istället pesto och parmesan! Blev nog minst lika gott :-D Degen ska delas i två delar så den ena fyllda jag då med pesto o den andra med parmesan.

 

Brödsticks grundrecept

 

1 pkt torrjäst

5 dl varmt vatten (ca 40 grader, dvs något varmare än fingervarmt)

13 dl vetemjöl (special)

1 tsk salt

1 msk olja

 

Fyllning

tapenade / pesto / parmesan

 

Blanda jästen o mjölet o rör sen ihop varmt vatten, salt o olja till en smidig deg.

Låt jäsa under bakduk i ca 30 min o ta sedan upp degen o dela i två delar.

Kavla ut varje klump tills den är ca 30*40 cm o bred på ett tunnt lager med valfri fyllning.

 

Vik ihop degen

 

och skär ut ca 2 cm breda stänger

 

Tvinna längderna o dra ut dom så dom blir ca 20 cm långa.

Lägg på en plåt med bakplåtspapper o grädda mitt i ugnen, 225 grader ca 10-15 min -tills dom fått fin färg :)

 

 

Parmesanpinnarna

 

Jag, mitt nöt, var lite förvirrad med första omgången bröd vi gjorde, för jag glömde tvinna ihop dom.. haha! Men dom blev goda ändå :) Här är då pesto"pinnarna" :)


Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Åh, det receptet åker direkt i i min Testa-lista.

2010-09-30 @ 16:53:30
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Lotte

glöm inte att snurra dom bara, hihi ;-)

2010-09-30 @ 17:08:17
URL: http://bullemamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0