Lingon- o pepparkakscupcakes

Goooda! Uppepå har jag bara ringlat över smält vit choklad -inte så bara kanske, för det passade jättebra ihop! Jag hade lingon i, men det går säkert lika bra med lingonsylt om man inte har några lingon hemma =)

De svarta formarna med små tomtar på har jag fått av famor :D O dom röda har jag själv köpt på Mannes ^^ Kakfatet är köpt på Åhlens :)







Juligt :)


Pepparkakscupcakes med lingon
ca 15-20 st (beror lite på muffinsformarna)

4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk malen ingefära
2 tsk malen kanel
1 tsk malen nejlika

125 g smör
2.5 dl socker
2 ägg
1.5 dl gräddfil/creme fraise/naturell yoghurt
2 dl lingon (färska/tinade elr frysta spelar ingen roll)

100 g vit choklad -smält

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda ihop mjöl o kryddor o ställ åt sidan.
Vispa smör o socker poröst o tillsätt sen ett ägg i taget.
Vispa ner gräddfilen i äggblandningen o rör sen ner mjölblandningen.
Rör nu i lingonen o fördela smeten i muffinsformar. Fyll formarna till ca 2/3 =)

Grädda mitt i ugnen i ca 20 min elr tills dom känns fasta.
När dom svalnat smälter man den vita chokladen o ringlar den över muffinsen!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0