Sugarpaste

Idag fick jag göra ytterligare en tårtbotten, för jag kommer inte få göra min Topsy Curvy Cake på onsdag :( Det kommer ingen o firar mig xD Så då känns det ju gaaanska slösigt att göra en stor våningstårta... Så gjorde som sagt en liten tårtbotten till som jag får göra ordning till mig o barnen istället, så får jag spara dom andra bottnarna o göra våningstårtan i samband med mitt o Davids gemensamma kalas istället =)

Gjorde även en sats mmf idag och en sats sp...
Sugarpaste gör jag efter det här receptet:



SUGARPASTE (drygt 1 kg):

1msk gelatinpulver
4msk kallt vatten
1msk matolja
1½ dl vit baksirap
ca 15 dl florsocker (nästan två paket á 500 g)

Lägg gelatinpulvret och vattnet i vattenbad över en kastrull med sjudande vatten.
När gelatinet har löst sig helt i vattnet, lägg i oljan och sirapen.
Häll upp florsockret i en stor skål och häll i vätskeblandningen.
Blanda sedan för hand eller med en hushållsmaskin, ej elvisp.
När blandningen är någorlunda fast och inte alltför kladdig, ta upp och knåda tills den är slät. Tillsätt lite mer florsocker om det behövs men hellre för lite florsocker än för mycket.
Vira in degen ordentligt i plastfolie, förvara sedan detta mörkt i en lufttät burk och låt degen vila där någon dag innan den ska användas.
Förvaras i rumstemperatur och håller minst en månad.


Är så himla godissugen, men det enda söta jag har hemma är min mmf och min sp... haha o det kan jag ju inte sitta o tugga i mig. Skulle bli lite tjockisvarning då ju xD Får fortsätta smutta på mitt glas med ramlösa, det är ju nästan lika gott (not) Imorn ska jag göra klart fyllningarna till min lilla minitårta o fylla tårtan... Så får den stå ett dygn o gotta till sig innan det är dags o täcka, dekorera o ÄTA! :D

Kommentarer
Postat av: linnlinn

är inte david hemma på din födelsedag????

=(

Kan komma...men de blir som sagt väldigt sen i så fall!! tycker synd om dig om du är ensam när du fyller år! Kunde inte elli?

2010-05-04 @ 17:00:17
Postat av: Lotte

David är i luleå till på torsdag... Elli skulle jobba, så onsdag var en dålig dag att fylla på ;D Det är ingen fara, det blir sent för mig med. Barnen ska ju gå o lägga sig vid 19:30 (julia iaf) o Freja är grinig o jobbig på kvällen så måste ändå bära på henne o "trösta". Men jag leker gärna med dig ändå en annan dag!! :D

2010-05-04 @ 18:30:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0