Ja, jag hade ju julstämning... :)

Julia har tjatat om att hon vill göra pepparkakor (vet faktiskt inte var hon fått det ifrån, haha) o jag blev själv sjukt sugen på pepparkakor så nu ligger en deg i kylen som ska bakas imorn :D Så resultatet kommer imorn, men recept kommer nu =)

Franska, skurna pepparkakor
ca 160 st

250 g smör
2.5 dl socker
1 dl sirap (ljus elr mörk)
1-1.5 dl sötmandel
2 msk kanel
1 msk malda nejlikor
7 dl vetemjöl
0.5 msk bikarbonat



Man börjar med att smälta smör i en kastrull o sen blanda ner socker o sirap.
Detta ska sen svalna o bli HELT kallt, annars kan smöret "krypa ut" o det kan göra degen svårarbetad sen. Så helt kallt ska det bli alltså...!


Medans man väntar på att smör/sockerblandningen ska kallna kan man hacka mandel o röra ihop det med kryddor, mjöl o bikarbonat =)


När blandningen svalnat rör man ihop den med mjölblandningen tills man får en sån här god deg :)


O eftersom just detta ska bli skurna pepparkakor så rullar man degen i ca 4 cm i diameters rullar o plastar in. Sen ska dom ligga i kylskåpet under natten =)

fortsättning följer.... ;-)

Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Jag vill också julbaka, men jag ska försöka vänta lite.

2010-09-30 @ 16:55:26
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0