Chokladcupcakes

Förra helgen bakade vi cupcakes för första gången på länge -det VAR faktiskt längesen :) I jul blev det nog inga muffins alls o innan dess vet jag inte när vi bakade det senast. Iallafall valde äldsta dottern ur Leilas bok "a piece of cake" och det blev banana fudge cupcakes. (mest pga non stop:en som muffinsen var dekorerade med, men ändå... haha)



12 cupcakes

3 ägg
2.5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 msk kanel
1 nypa salt
2 bananer
100 g mörk choklad

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg, socker o vaniljsocker pösigt.
Smält smöret o blanda ner gräddfilen o kaffet. Rör ner detta i äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao, kanel o salt o vänd ner i bunken med smet.
Smält hackad choklad över vattenbad o skiva bananerna. Rör ner detta också o fördela i 12 muffinsformar som med fördel placeras o en muffinsform av plåt.
Grädda mitt i ugnen, ca 15 min. (Mina var tvungna att vara inne i 25 min!)


Chocolate fudge frosting
3/4 dl vispgrädde
1 msk honung
2 msk farinsocker (elr vanligt strösocker)
0.5 tsk malen ingefära
0.5 msk smör
100 g mörk choklad

non stop till garnering

Koka upp grädde, honung, socker o ingefära. Låt svalna något.
Rör ner smör o finhackad choklad tills det smält.
Låt fudgesåsen svalna lite innan du glaserar cupcaksen.
Garnera med non stop.


Lite julig smak med kanelen o ingefäran :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0