Mazarintårta med fläderkräm o jordgubbar!

I lördags bakade jag o barnen en mazarintårta o sen åkte hela familjen hem till mina föräldrar o åt upp nästan hela -så god var den! Och ganska enkel att göra också =) Och god -sa jag att den var god? ;D Saftig mazarinbotten och krämen hade en perfekt touch av fläder.. jum jum =)



Mazarintårta
ca 12 bitar

250 gram smör
500 gram mandelmassa
5 ägg
1 dl mjöl

Vispa riven mandelmassa o mjukt smör tills det blir krämigt.
Vispa i ett ägg i taget och sist RÖR man ner mjölet.
Smörj en 24 cm form med löstagbar kant och "bröa" med mandelspån.
Grädda mitt i ugnen ca 30 min på 175 grader.

Fläderkräm
4 äggulor
0.5 dl strösocker
2.5 msk majsstärkelse
0.5 dl koncentrerad flädersaft
5 dl vispgrädde

Vispa äggulor och socker vit o pösigt.
Vispa ihop flädersaften med majssttärkelsen.
Koka upp vispgrädde, rör ihop den med saftblandningen och vispa ner den varma vätskan i äggblandningen.
Häll tillbaka smeten i kastrullen och sjud krämen under vispning tills den tjocknar.
Vispa 2 dl grädde och vänd ner krämen (när den svalnat!)

När mazarinbottnen och fläderkrämen har svalnat brer man på krämen och överst lägger man 1 liter valfria bär.







Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Mums... den ser otroligt god ut.

2011-07-24 @ 16:59:56
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Ser verkligen himla god ut

2011-07-24 @ 20:49:28
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: milla

Låter som en dröm

2011-07-26 @ 21:35:23
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0