Tortano -fyllt bröd

För några dagar sedan gjorde jag ett fyllt bröd som kallas Tortano. Barnen fick välja vad som skulle vara i, för det var för deras skull jag bakade brödet -så dom har ett snabbt, mättande mellanmål =) Dom valde skinka, ost o tomat ^^ Så jag hade i soltorkade tomater, rökt skinka och mozzarella. Det stod 4 dl vetemjöl i receptet, men jag var tvungen att använda drygt 5 dl för att degen skule gå ihop...



Receptet ger 1 bröd
15 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
1 msk honung
1 msk salt
2.5 dl durumvete
4 dl vetemjöl special

2 pkt mozzarella (250 g)
200 g rökt skinka
ca 20 soltorkade tomater, hackade

---

Smula jästen i en bunke och lös upp med ljummet vatten, olivolja, honung och salt.

Blanda i mjölet lite i taget tills degen går ihop och släpper kanterna.

Jäs degen i bunken under bakduk i cirka 30 minuter.

Tryck ut degen till en rektangel, cirka 1 centimeter tjock. Kavla inte för då trycker man ut all luft.

Skiva mozzarellan o fördela jämt över brödet, samma sak med skinka o tomater.

Pensla med lite vatten på brödets ena långsida (fungerar som klister så brödet sitter ihop) o rulla ihop som en rulltårta o forma som en krans. Man kan stoppa in ena änden i den andra änden s a s.

Lägg kransen på en plåt med bakplåtspapper och jäs under bakduk i cirka 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.

Ställ in plåten mitt i ugnen och sänk värmen till 200 grader. Grädda i 20-25 minuter och låt brödet svalna på galler.

 



Kommentarer
Postat av: milla

ÅÅ vad gott

Har aldrig provat att fylla bröd.

2011-08-03 @ 10:53:08
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Malin

Jag ska faktiskt baka tortano ikväll, men jag undrar om man kan frysa det?

2011-08-08 @ 18:02:18
URL: http://maalinericsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0