Vetekrans med mandelmassa o russin

Jag hade lite mandelmassa i frysen o massor av baklust, så det blev en bullkrans för ett par dagar sen =) Supergod! Jag har aldrig abakt med mandelmassa, men det var riktigt himla gott!!!




1 krans
1 msk mald kardemumma
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1.5 dl strösocker
0.5 tsk salt
100 g mjukt smör
1 ägg
12 dl vetemjöl special

200 gram mjukt smör
1.5 dl råsocker (vanligt socker går lika bra det)
0.5 dl florsocker
1.5 msk kanel
100 gram mandelmassa, riven
1-2 dl russin

0.5 dl hackade pekannötter (+ 1 ägg till pensling)

--

Blanda ner kardemumman i mjölken och värm tills den är ljummen, ca 37 grader.

Smula ner jästen i en bunke och blanda med den ljumna mjölken, strösocker, salt, tärnat mjukt smör och ägg.

Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg.

Jäs degen under bakduk i bunke till dubbel storlek, i cirka 40 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader (200 grader om man har varmluftsugn).

Blanda ihop ingredienserna till fyllningen (smör, socker, florsocker,kanel) och kavla sedan ut degen till en rektangel som du brer ut fyllningen på.

Strö över rivsen mandelmassa o russin.

Rulla ihop o forma som en krans som du lägger i en smord form med löstagbar botten, ca 24 cm i diam.

Jag klippte små jack i kransen o vek upp innan den fick jäsa i ca 30 min.

Pensla med ägg o strö över pekannötterna.

Gräddas mitt i ugnen, ca 20 min -man får hålla lite koll =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0