Focaccia med vitlök, körsbärstomater o fetaost

Min man älskar focaccia, om vi ska baka bröd så är det det första önskemålet från honom xD Det är väl olivoljan som gör det, han älskar allt med olivolja :) Jag försöker att alltid göra olika smaker o fyllningar, det är ju så himla roligt att experimentera! Den här ggn var jag lite begränsad för jag hade inte planerat o baka så fick ta va som fanns hemma, men lite gott hittade jag allt =) Jag gillar också focaccia, men mest pga att det är så enkelt o göra. Ingen knådning o inget kladd -bara tryck ner degen i en smord långpanna =)


FOCACCIA
En långpanna

 

50 g jäst

7.5 dl fingervarmt vatten (37 grader)

16 dl vetemjöl

3 msk olivolja

1 tsk salt

1 tsk svartpeppar

 

Garnering

2-3 vitlöksklyftor

en ask körsbärstomater

0.5 paket fetaost

olivolja -ringlas över brödet

flinsalt

rosmarinkvistar (jag hade vanlig torkad på burk -går också bra)

 

---

 

Rör ut jästen i det ljummna vattnet tills jästen löst upp sig helt.

Blanda ner olivoljan, salt o peppar.

Tillsätt mjölet o arbeta ihop till en deg, det ska vara kladdigt, men är det alldeles för kladdigt o löst så tillsätt lite mer mjöl.

Täck bunken med plastfolie (elr en bakduk) o låt jäsa i 1 timme.

 

Ta bakbunken o arbeta ihop degen lite.

Ös ut degen i en smord långpanna o tryck ut den enda ut i kanten med hjälp av fingrarna.

Täck med en bakduk o låt brödet jäsa 20 min.

 

Halvera vitlöksklyftorna och körsbärstomaterna o skär kuber av fetaosten.

Tryck ner detta i brödet.

Ringla över olivolja, ca 2-3 msk, eller mer om man vill :)

Strö över flingsalt och rosmarin.

 

Grädda brödet i 200 grader, ca 20 min i mitten av ugnen.

 

 


Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Focaccia måste jag göra snart. Det är ju så gott.

2010-08-08 @ 19:11:30
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0