Mer LCHF-bröd

Väldigt goda. båda två!


SESAMBRÖD


Ingredienser:
1 msk fiberhusk
2 dl skalade sesamfrön
1 tsk bakpulver
2 dl riven ost
3 ägg

Gör så här
Blanda alla torra ingredienser plus ost.
Tillsätt äggen och rör ihop till en jämn massa.
Häll massan på en bakpappersklädd plåt.
Bred ut massan ganska tunnt.
Grädda i 225 grader i ca 8 min.
Låt svalna och skär i lämpliga bitar.


FRÖKEX


Ingredienser:
2 dl linfrön
1,5 dl sesamfrön
1 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
Salt

Gör så här
Häll alla frön i en bunke, täck med vatten och låt stå i kylen i minst sex timmar. Förslagvis över natten, eller över dagen. Fröna suger åt sig vätskan och linfröna bidrar till att det blir "kletigt". Häll av eventuellt vatten i en sil.

Bred ut smeten på bakplåtspapper i en ugnsform, försök få det så jämnt som möjligt. Strö över salt efter behag.

Grädda i 125°c i en timme med stängd ugnslucka.
Sänk därefter värmen till 100°c och grädda ytterligare en timme och öppna ugnsluckan lite då och då (ungefär varje kvart) för att släppa ut fukten.

Stäng av ugnen, låt plåten stå kvar i ugnen och ha ugnsluckan öppen lite grann (bara en glipa) och låt stå där tills ugnen svalnat.

(Jag gräddade i 2.5 timme i 125 grader med stängd ugnslucka för jag glömde bort dom, haha! Men då var dom helt hårda o krispiga så tydligen funkar det att ha dom inne i 125 grader, fast under längre tid)





Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Låter som ett spännande bröd. Jag har inte haft tid att baka bröd på ett tag, men jag hoppas att det blir av snart... det är så kul att baka bröd.

2010-12-29 @ 19:43:52
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0