Kokostoppar o Dadelkaka!



Kokostoppar med lime
ca 16 st

50 g smör
2 ägg
1 dl socker
5.5 dl kokosflingor
skal av en lime

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret o blanda ner alla ingredienser.
Låt smeten svälla i ca 10 min.
Forma smeten till toppar, placera på en plåt med bakplåtspapper o grädda mitt i ugnen ca 15 min.

Som pricken över i-et måste dom ju sedan doppas i choklad!!!
Låt dom svalna först o smält sedan valfri choklad (vit, ljus elr mörk -förslagsvis mörk) o doppa botten på kokostoppen. Ställ på galler elr bakplåtspapper o låt stelna.

Jag tror jag använde ca 100 g choklad :)

---

Mördegskaka med dadelfyllning
ca 12 bitar

125 g + 10 g smör
1.25 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
4.75 dl mjöl
1 tsk bakpulver
175 g dadlar (utan kärnor, grovhackade)
4 tsk farinsocker
2 tsk kakao
2.5 dl vatten
florsocker -till garnering


Sätt ugnen på 175 grader.
Klä en ugnsform med bakplåtspapper -låt pappret hänga ner över kanterna. Formen ska vara ca 18 * 27 cm.

Vispa socker, vaniljsocker o 125 g smör med elvisp.
Vispa i ägget.
Vänd ner mjöl o bakpulver i smeten.

Tryck ut hälften av smeten/degen i formen o forma den andra hälften till en boll som du ställer i kylskåpet övertäckt i ca 30 min.

Häll nu dadlar, farinsocker, kakao, 10 g smör och 2.5 dl vatten i en kastrull.
Koka upp under omrörning, sänk värmen o sjud i ca 15 min under omrörning tills vattnet har absorberats o blandningen blivit lite krämig.
Lägg över blandningen på en tallrik o låt svalna.

Fördela fyllningen över degen i formen o ta sedan fram degklumpen från kylskåpet o riv den över fyllningen med ett rivjärn.
Grädda i mitten av ugnen ca 35 min elr tills ytan blivit krispig och gyllenbrun.
Ta ut kakan o låt stå ca 15 min i formen innan du pudrar med florsocker o skär ut fyrkantiga bitar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0