semlor!

När det var semledag bakade jag o lillan semlor! Dega är det roligaste hon vet ;-) I originalreceptet fanns det inte med kardemumma, så det fick jag lägga till själv...


nygräddade

Semlor ca 15 st

50 g jäst
100 g smör
3 dl mjölk
0.5 tsk salt
1 dl socker
1 ägg
0.5 tsk hjortronsalt
2 tsk kardemumma, malen
ca 1 liter mjöl

Smält smöret i en kastrull o häll i mjölken, värm till fingervärme. Smula jästen i en bunke o häll över smör/mjölk blandningen o rör tills jästen lösts upp. Tillsätt salt, socker, ägg, hjortronsalt, kardemumma o det mesta av mjölet. Nu ska degen jäsa i en halvtimme under bakduk.

Ta upp degen o knåda in resten mjöl. Forma till små bullar o lägg på en plåt med bakplåtspapper. Nu ska dom jäsa till dubbel storlek, ca 30-40 min.

Grädda mitt i ugnen, 250 grader i drygt 10 min. Låt dom kallna under bakduk på galler. Sedan är det bara att skära av toppen, gröpa ur o fylla med vad man tycker är gott :-D I mina är det det traditionella, mandelmassa blandat med urgröpet o mjölk o vispgrädde med lite vaniljsocker i :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0