Rosa macarons med hallonfyllning

Nu har jag för absolut första gången bakat macarons! Enda sen jag började baka och kikat runt bland massa bakbloggar så har jag förstått att macarons nästan är något obligatoiskt för alla bakinstresserade att testa. Jag hade egentligen tänkt vänta, för jag har inte de rätta verktygen hemma ännu för att kunna göra dom så fina som dom ska bli. Men min man ville igår så hemskt gärna att jag skulle göra macarons för han var jättenyfiken på smaken... Så med noll motivation började jag... Jag struntade t o m att skålla mandeln och efersom jag inte ens har någon mandelkvarn så mixade jag dom grovt i matberedaren bara... Smeten blev ju pga det inte alls så len o fin som den ska, så dom blev inte sådär glansiga o jämna... Hälften sprack lite grann och dom höjdes inte sådär fint.. Men smaken var det inget fel på! Lyckades iaf få den kripspiga ytan och sega mitten :) Nästa gång ska jag göra det ordentligt -är mkt roligare då :) Och det jag ska införskaffa då är:

1. mandelkvarn
2. godistermometer (tydligen ska recept med sockerlag vara bäst)
3. En STOR rund tyll -lättare att få jämna fina macarons då och lättare att spritsa fyllningen.
4. En STOR sil eller vad de kallas... Som en tesil, fast stor så det går fort att sikta mandelmjölet =)


Helt okej ändå för att dels vara första gången och framförallt för att vara gjort med noll motivation dvs slarvigt o hafsigt ;-)

Fyllningen är en smörkräm med hallon i... Jag höftade så har inga exakta mått, men ca 150 g smör, 1.5 dl hallon och typ ett halvt paket florsocker (250 g). Men rör ihop mukt smör och hallon med elvisp och vispa ner florsocker tills man får en fast men smidig konsistens som går att spritsa =)

Jag använde mig av det här recepet, utan sockerlag, eftersom jag inte har någon godistermometer...

Macarons
ca 30 st (60 halvor)

110 g sötmandel
170 170 g florsocker (knappt 3 dl)
90 90 g äggvita (cirka 3 st)
2 2 msk strösocker
Några droppar hushållsfärg/pastafärg

----

Häll kokhett vatten över mandlarna och låt dem stå ett par minuter.

Häll av vattnet och skala mandlarna genom att klämma på dem tills skalet lossnar.

Lägg mandlarna på lite hushållspapper och låt dem torka i cirka 1 timme.


Mal mandlarna i en mandelkvarn, blanda med florsockret och sikta genom en sil. Har du ingen mandelkvarn kan du mixa mandlarna riktigt fint i en matberedare. Tillsätt florsockret och mixa lite till.

Vispa äggvitan fluffigt i en ren och torr bunke, helst av rostfritt stål.

Tillsätt strösockret lite i taget och fortsätt vispa tills äggvitan blivit till ett fast skum.

Vänd ner mandel- och florsockerblandningen i äggvitan tillsammans med hushållsfärgen.

Blanda tills du har en jämn smet.

Spritsa ut rundlar knappt stora som femkronor på två bakplåtspappersklädda plåtar.

Låt kakorna vila på plåten cirka 30 minuter. Då torkar ytan och kakorna blir finare.

Sätt ugnen på 125 grader. Grädda i omgångar på ugnens nedersta fals i ca 20 minuter. Kakornas överdel ska fortfarande vara ganska blek, men underdelen ska släppa från bakplåtspappret om du provar att lyfta dem.

Låt kakorna svalna och lossa dem sedan från pappret. Är de svåra att få loss kan du låta dem torka lite till på plåten, eller lägga in hela pappret i frysen en stund.

Spritsa hallonkräm på botten av hälften av macaronerna.

Lägg ihop med resten av kakorna.

Kakorna håller sig några dagar i rumstemperatur, men går också bra att förvara i kylen i drygt en vecka, eller frysa in.



Översvämning av macarons

Kommentarer
Postat av: Karin

Hej Lotte!

Ja lite tråkigt egentligen att bara bjuda tjejerna, men dels vill dottern bara bjuda sin tjej-klasskompisar och dels så blir det ett mindre, enklare kalas för oss föräldrar. Detta är första gången vi har kalas utan föräldrar, lite nervöst!



Kram Karin

2010-10-25 @ 16:04:17
URL: http://www.bagerskan.se
Postat av: mamma

Jättekul att få smaka, har aldrig ätit såna o goda va de också o jag tyckte de blev jättefina:)

2010-10-27 @ 00:21:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0