Vit chokladpannacotta med hallonsås

För ca en vecka sedan fick jag i uppdrag att göra pannacotta. Nu sket sig planerna som pannacottan var tänkt till, så vi fick äta upp den själva här hemma istället ;-) Jag hade massor av vit choklad hemma så jag gjorde en vit chokladpannacotta!




4 port
  • 5 dl grädde
  • 1 vaniljstång
  • 0,5 dl socker
  • 100 gram vit choklad
  • 3 gelatinblad
---
  1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
  2. Hacka chokladen grovt.
  3. Häll grädden i en kastrull. Dela vaniljstången på längden, skrapa ur fröna och tillsätt både frön och stång till grädden.
  4. Värm grädden. Tillsätt socker och choklad. Rör tills choklad och socker smält. Grädden ska ej koka upp endast sjuda på låg värme.
  5. Ta av grädden från värmen o ta upp vaniljstången. Krama ur gelatinbladen och tillsätt dem. Rör tills de löst sig.
  6. Häll upp pannacottan i formar eller glas. Låt stelna i kylen i 3-5 timmar.

Hallonsåsen gjorde jag genom att bara koka upp ett par nävar hallon o lite socker -efter behag så där ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0