Kakklubbor

Eftersom det var alla hjärtans dag igår bakade jag o barnen små hjärtformade vaniljkakor som vi fäste på klubbpinnar o dekorerade med marsipan :) Kakorna, som är utan bakpulver så de ska behålla formen, smakde faktiskt gott! Speciellt med marsipan på :) Sen så dubblade jag mängden vaniljsocker också... Är ju aldrig fel :) Receptet har jag snott från Erikas blogg -Bakglädje.





Vaniljkakor utan bakpulver

100 g strösocker (1,1 dl)
100 g florsocker (1,7 dl)
1 tsk vaniljsocker
2 st ägg
450 g vetemjöl (7,5 dl)
200 g smör


Gör så här:
Rör ihop alla ingredienser i en matberedare och låt degen vila i kylskåpet ca en timme.

Ta lite deg i taget från kylskåpet och kavla ut degen på mjölat bakbord. Degen ska vara ca 5 mm tjock.
Ta ut kakor med kaksmått.
Lägg kakorna på en plåt och grädda i 175 grader tills kakorna fått lite färg i kanterna, ca 10-15 min.
Ta ut dom o låt de ligga på plåten någon minut.
Använd en stekspade och lyft försiktigt över kakorna till ett galler och låt dem svalna där.

Om man vill göra kakklubbor så lägger man pinnen under degen och trycker ner degen runt pinnen före gräddning.
Grädda som ovan och var extra försiktig när du lyfter över kakan till gallret.
Se till att inte lyfta i pinnen innan kakan har svalnat helt, för då kan den lossna.


Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

så fina de blev

2011-02-15 @ 16:50:10
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Lotte

Tack Linda!:)

2011-02-15 @ 19:25:19
Postat av: Pernilla -Bli min jäst

Vilka söta! Passar perfekt på alla hjärtans dag ju :)

2011-02-16 @ 21:35:09
URL: http://bliminjast.blogg.se/
Postat av: Erika - Bakglädje

Vad fina de blev! Måste nog snart göra en ny sats kakor. Det är så kul att dekorera dem tycker jag. :-)

2011-02-23 @ 16:38:07
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0