små bakelser av mördeg

Jag såg ett program på Tv som hette typ "det söta livet" eller nåt åt det hållet.. Ett danskt (?) program om en tjej som bakade o då gjorde hon dessa små bakelser. Tror det var hallon hon hade i och på, men jag var sugen på blåbär o passionsfrukt =) Gjorde dom idag eftersom vi (jag o min man) hade ett gemensamt litet 23-års kalas för våra föräldrar o syskon. Vi fyller år i maj båda två nämligen...

Mördeg:
ca 25 kakor
200 g mjukt smör
1 tsk vaniljsocker
1 dl strösocker
5 dl vetemjöl


Vispa smör, vaniljsocker och socker med elvisp tills allt blir ljust och poröst.
Tillsätt mjölet och vispa på låg hastighet tills det blivit en smulig deg.
Tryck ihop degen med handen o ta upp degen på köksbänken och kavla ut den.




Först gjorde jag en glasyr på florsocker o vatten som jag smetade ut på kakorna som skulle vara lock och "dekorerade" med en klick passionsfrukt o ett chokladhjärta (från dr oetker)



Sen tar man kakorna som ska få vara botten...



Vispar grädde o spritsar en hög cirkel runt kakan -lämna ett hål i mitten!



Fyll hålet med hälften vaniljkräm, hälften sylt (jag tog blåbärssylt)



Lägg på "locket" -klart!
Egentligen skulle jag vilja ringla en hallonsås eller nåt runt om på tallriken för att få lite färg, för nu blev det ganska blekt... Men gott var det ändå =)


Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Brukar också se på det programmet, så goda bakelserna ser ut

2011-06-02 @ 21:27:17
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Erika - Bakglädje

Jag tittar också på det programmet. :-)

Finns många recept jag vill prova av det hon visat i serien.

2011-06-05 @ 17:08:06
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0