schwarzwaldtårta

Jag gjorde en schwarzwaldtårta till mina föräldrar för ett par dagar sen =)
Hade Per Morbergs recept som stöd, men ökade mängden grädde till det dubbla för annars hade det aldrig räckt!
Plus att jag ökade äggvitorna lite...



lite ful bild från tårtkartongen, men yeyeyey =)


Bottnar
3 dl hasselnötter
4 dl florsocker
4 äggvitor

Fyllning och garnering
400 g mörk choklad
10 dl vispgrädde
1 dl vaniljkräm
kakao

Jag gjorde chokladrutorna dagen innan och det var tur för det tog tid för dom att stelna!
Smält 200 g choklad och bred ut på ett bakplåtspapper. När det stelnat något skär man ut rutor och väntar sedan tills det stelnat helt innan man bryter isär dom. (Jag la in plåten i kylen)

1. Bottnar
Sätt ugnen på 150 grader.

2. Mal nötterna och blanda dem med florsocker.

3. Vispa äggvitorna till ett riktigt hårt skum och vänd försiktigt ned i nötblandningen.

4. Rita upp tre rundlar, ca 18 cm i diameter på bakplåtspapper.

5. Bred ut/spritsa smeten i rundlarna och grädda mitt i ugnen cirka 20 minuter.

6. Lossa bottnarna omedelbart med en vass kniv. (Jag vände på bakplåtspappret så marängbottnen låg på tårtpappret o så drog jag av bakplåtspappret)

7. Låt svalna på plåten.

8. Garnering
Smält blockchokladen i vattenbad.

9. Häll ut hälften (200 gram) i ett tunt lager på bakplåtspapper och låt den nästan stelna.

10. Sporra ut fyrkantiga bitar till garnering.

11. Fyllning
Vispa grädden.

12. Blanda hälften av grädden (5 dl) med resten av den smälta chokladen (200 g) och vaniljkrämen (1 dl).

13. Tårta
Lägg samman bottnarna med ett lager av choklad/vaniljgrädden och ett lager av bara grädde. Spara grädde till att spritsa runt om tårtan till garnityr.

14. Stick i chokladrutorna och pudra över kakao.

 



Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Så gott med schwarswaldtårta, en av mina favoriter

2011-05-13 @ 19:27:20
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: mamma

Har väntat på bilden, haha!

Den va riktigt smaskig, TACK;D

2011-05-14 @ 01:11:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0