Fredagsmys med pizzabullar!

Pizzabullar -perfekt mat i en barnfamilj! Eller om man är en gottegris som gillar att sitta tillbakalutad i soffan medans man äter :D
Pizzabullarna fyllde jag med fetaost o champinjoner o självklart massor av oregano och timjan!


färdigjästa, nu swisch in i ugnen!




PIZZABULLAR
ca 30 st

Deg:
50 g jäst
5 dl vatten, fingervarmt
1 dl olivolja
1.5 tsk salt
2 tsk socker
2 ägg
15 dl vetemjöl (spara ca 3 dl till utkavlingen!)

Fyllning:
2 burkar krossade tomater
ca 5-6 st stora chaminjoner
100 g fetaost
5 dl västerbottenost (eller annan kryddig ost)
+ 1 dl ost till topping
0.5 msk timjan
0.5 msk oregano

---

Rör ut jästen i en bunke med vatten.
Blanda ner övriga ingredienser o till sist mjölet till en smidig deg.
Låt degen jäsa övertäckt i ca 30 min.

Häll av så mkt vätska som möjligt från tomatkrosset o blanda ihop det med hackade champinjoner o fetaost samt kryddor.

Knåda ihop degen o dela upp i 4 lika stora delar.
Kavla ut dom en i taget till rektangulära bitar.
Fördela ut fyllningen o strö sist över osten som du rivit.
Rulla ihop som en rulltårta o skär i bitar ó lägg i bull- elelr muffinsformar.
Strö över resten av osten samt lite timjan/oregano o låt dom jäsa ytterligare 30 min under bakduk.

Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 10 min, 250 grader.
Ska svalna på galler.

Kommentarer
Postat av: annah

Åh GUD vad gott det ser ut!! Sugen jag blev på det nu :( xD

2010-04-30 @ 21:27:11
URL: http://beteendevetenskap.blogg.se/
Postat av: mamma

smarrigt värre! välldans bra utefika:)

2010-06-12 @ 04:22:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0