Hur man gör en ros

Tänkte försöka förklara hur man gör en ros.
Jag använder en rosutstickare som jag köpt från kakburken.se o den kostar ca 50 kr...



Först kavlar man ut en bit sugarpaste, mmf, marsipan elelr vad man nu använder och så trycker man ut en blomma med utstickaren.



Sedan formar man en liten kon o fäster den med yttepytte lite vatten mitt i blomman



Sen tar man helt enkelt ett kronblad i taget o viker runt konen. Man kan tunna ut den yttersta delen och vika ner den lite så ser rosen mer verklig ut (jag övar fortfarande på detta) För att tunna ut bladet kan man använda en tops o tunna ut med...



Fortsätt med varannat blad =) Nästa blad du ska ta på bilden är alltså den närmast/längst ner...



Klart!

Kommentarer
Postat av: Anja Rosenblad

Hej :) För att få rosorna större - bygger du bara på med en utstuccken ros till i botten och viker upp bladen?



Ha det fint!

//Anja

2012-01-22 @ 10:06:35
URL: http://cakesbyanja.blogg.se/
Postat av: Lotte

Hej =)

Om man vill ha den större så sticker man ut en rosbotten till ja och placerar den färdiga rosen i mitten o sen viker man upp bladen ja, men inte vartannat blad då utan varje i rad s a s =) Man viker upp bladen i turordning andra omgången =)

2012-01-22 @ 13:24:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0