Piroger med nässlor, vitlök o fetaost

Blev så inspirerad av en annan blogg där hon hade varoit ute o plockat nässlor. Jag vill också!!! Så i förmiddags plockade jag ett par liter små nässlor som vi nu ätit upp till middag!
Piroger gjorde jag o fyllde med mina nässlor, pressad vitlök o smulad fetaost. Pirogdegen gjorde jag av kokt potatis, lite nyttigare så ;-) Och vad GOTT det var, jättegott! Måste ut o plocka mera :-D

 

Nässelpiroger med fetaost o vitlök

12 st

 

Pirogdeg

350 g kokt potatis

4.5 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

0.5 tsk salt

100 g smör

 

---

 

Mät upp o blanda ihop mjöl, salt o bakpulver.

Pressa i potatisen o blanda ihop allting med rumsvarmt smör till en smidig deg. Man kan välja om man vill börja baka ut direkt eller om man vill låta degen ila 1 timme i kyl först -det spelar ingen roll. Jag bakade ut direkt ;-)

 

Fyllning

2 liter nässlor (innan man förvällt dom)

200 g fetaost

2 ägg

2-3 vitlöksklyftor

cayennepeppar

salt o peppar

 

 

Förväll nässlorna i ca 2 min (koka dom).

Smula fetaosten i en bunke o pressa ner vitlöken.

Hacka nässlorna o blanda ner dom också ihop med ägg.

Krydda efter behag!

 

Kavla ut pirogdegen o skär ut cirklar ca 15 cm i diameter eller tryck ut med ett mått eller med en liten skål.

Klicka ut lite fyllning i mitten av cirkeln o vik över. Tryck fast kanten genom att trycka med en gaffel.

Pensla med uppvispat ägg o in i mitten av ugnen i 10-15 min i 225 grader.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Kalasgott

Men vad roligt att jag lyckades inspirera dig!!! :-)

Läckert med nässelpiroger!! Mmm...



Önskar dig en riktigt trevlig helg! :-) Kramar, Jennie.

2010-04-29 @ 18:53:05
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Cutecakes-Paulina

De ser supergoda ut! jag visste inte ens att man kunde använda nässlor i matlagning!

2010-05-06 @ 11:20:42
URL: http://cutecakes.blogg.se/
Postat av: mamma

De här va supergott tycker pappa o jag, tänk att brännuschlor, hihi, kan va så smaskens:D

2010-06-12 @ 04:19:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0