Hi-Hats CupCakes!

Trodde ni verkligen att jag skulle kunna hålla mig enda till midsommar med o testa några recept ur mina nya bakböcker?! Moahahaha, det trodde nog inte jag heller ;-)

Dessa cupcakes heter HI-HATS o receptet kommer från boken "A Piece Of Cake" av Leila Lindholm.
Supergod cupcake! Själva "muffinsen" liknar lite kakan kärleksmums och toppingen är ju precis som mums mums :D




Chocolate Cupcakes
12 st

3 ägg
2.5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
100 g mörk choklad, 70%

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg, socker o vaniljsocker vitt o pösigt.
Smält smöret o blanda med gräddfil och kaffe o rör ner i äggsmeten.
Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver o salt o vänd försiktigt ner i smeten.
Smält chokladen o vattenbad elr i micro o rör ner den smälta chokladen i smeten.
Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt o fyll formarna med smeten till 2/3.
Grädda mitt i ugnen ca 15 min, ta ut o låt dom svalna.


Marängfrosting
6 äggvitor
8.5 dl socker
saft från en citron
2 tsk vaniljsocker

Vispa äggvitor, socker o citronsaft fluffigt i ca en minut i en rostfri bunke.
Sätt bunken över vattenbad (över kokande vatten) och vispa tills alla sockerkristallerna har smält och marängen blivit luftig -man ska tydlig se spåren efter vispen i marängen.
Ta bort bunken från värmen o vispa ner vaniljsockret o vispa tills smeten svalnat o tjocknat -detta tar några minuter.
Spritsa toppformade spiraler på cupcakesen med förslagsvis en rund tyll. Spritsa ca en halv centimeter från kanten.
Låt stelna några minuter i kylen.


Chokladtäcke
350 g mörk choklad, 70%
3 msk matolja

Smält chokladen i vattenbad elr i micro tillsammans med matoljan.
Doppa varje marängtopp i chokladen o ställ i kylen för att stelna ca 30 min.
Jag fick luta skålen med choklad i så att hela marängsmeten skulle få choklad på sig :)



Kommentarer
Postat av: annah

oh dom där såg goda ut! D:

2010-06-16 @ 22:53:00
URL: http://beteendevetenskap.blogg.se/
Postat av: mamma

Finns det kvar nåra sånna häringa, slurp!

2010-06-18 @ 05:58:16
Postat av: Camilla

Åh dem såg goda ut!Vet du en sak? Du har en helt fantastisk blogg med helt underbara recept tycker jag!:) Blir så sugen på att baka o man blir så ispirerad,gillar din blogg jättemycket! :) Vilken mysig midsommar ni kommer att få,låter mysigt! Vi får hoppas att solen tittar fram kramar

2010-06-23 @ 10:27:32
URL: http://camillalinneavictoria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0