Svartvinbärs- o rabarbermarmelad med vanilj




2 burkar

350 g rensade svarta vinbär
650 g rabarber, skalad nettovikt
800 g socker
75 g citronsaft
1 st vaniljstång

---

1. Dela vaniljstången på längden med en liten kniv och skrapa ur fröna.

2. Skär rabarberna i 5 mm tjocka bitar.

3. Blanda rabarbern med svarta vinbär, socker, citronsaft, vaniljstång och fröna och låt koka upp under omrörning.

4. Låt det koka till 106-107 grader (använd en termometer) eller gör ett sk, syltprov på en kall tallrik och kontrollera att den stelnar.

5. Skumma bort eventuellt skum under kokningen med en så kallad skumslev.

6. Pensla ner innerkanten av kastrullen med en pensel för att förhindra sockerkristillisation i den färdiga sylten.

7. Häll genast upp på steriliserade burkar och sätt på locken

Så himla gooood...! På nybakta scones eller på ett kex med brieost <3

Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Vad smarrigt det låter. Har tyvärr inga vinbärsbuskar. :-(

2011-08-11 @ 16:38:01
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Nathalie

Åh vad jag älskar alla sorters marmelad verkligen! Gjorde en vldigt god morotsmarmelad häromdan faktiskt..

Tittta gärna in på min blogg där du hittar lite mat och lite bakrecept! Kommer komma in mer med tiden.. så kika gärna in! Ha en bra dag, kram :)

2011-08-13 @ 23:45:18
URL: http://cookieetime.blogg.se/
Postat av: Coquina

Gott =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min 1 års tävling =)

2011-08-17 @ 21:45:51
URL: http://coquina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0