Inlagda rödbetor

Nu har jag för första gången lagt in rödbetor själv -hemodlade dessutom!
Jag hade en ganska liten burk och i den fick det plats 13 lite mindre rödbetor.
Lagen gjorde enligt receptet i "min kokbok" som väl nästan alla har hemma? :)



Koka rödbetorna med skal o allt tills de är nästan helt genomkokta.
Skölj dom i kallt vatten o dra av skalet.

Lagen
1 liter rödbetsspad (det du kokat rödbetorna i) eller lika stor mängd vatten.
-Jag hade bara 5 dl rödbetsspad så jag fyllde ut med resten vatten-
2.5 dl ättiskssprit
3 dl socker
(ev. 10 kryddnejlikor)

Sila rödbetsspadet i tex ett kaffefilter (för o slippa få med jordrester o sånt)
Koka upp allt som ska vara i lagen o låt även rödbetorna få sig ett uppkok.
Ta ur rödbetorna o lägg i burken de ska ligga i.
Koka lagen i ca 4 min o ös sen ner över rödbetorna.
Ställ svalt. Ett dygn senare är de färdiga att ätas.

Ganska enkelt va? :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0